Onze brief aan burgemeester Peter van der Velden over zijn bezoek aan het nazi-herdenkende museum 1940-1945 in Dordrecht.

20-05-2017

Een aantal oorlogsslachtoffers en hun nabestaanden, waaronder cliënten van onze stichting, heeft geschokt gereageerd op de aanwezigheid van onze burgemeester bij de onthulling van de slachtofferlijsten in museum 1940-1945.

Ook binnen het bestuur van de Max van Pelt Stichting is sprake van verontwaardiging over de aanwezigheid van de burgemeester bij openingen van exposities etc. in dit museum. Wij hebben meermaals bij het gemeentebestuur aangegeven dat men het in dit museum niet nauw neemt met de feiten en met de geschiedenis en dat nabestaanden worden geschoffeerd door medewerkers van het museum.

De aanwezigheid van de burgemeester bij de onthulling van de "foute" slachtofferlijst is voor onze cliënten dan ook de druppel die de emmer doet overlopen. De burgemeester is op deze manier in verlegenheid gebracht en de ambtenaren ten stadhuize zouden inmiddels beter moeten weten.

Hierbij willen wij nog opmerken dat de rechtbank te Zutphen de burgemeester van Vorden heeft verboden Duitse militairen te betrekken bij de herdenking van onze oorlogsslachtoffers. Dit heeft ruime media-aandacht gekregen. Deze zaak staat helaas niet op zichzelf. In andere gemeenten gaf het herdenken van Duitsers tegelijk met onze oorlogsslachtoffers eveneens grote ophef.

Wij krijgen ook klachten over de in de ogen van onze cliënten eenzijdige reactie van de burgemeester. Hij richt het woord alleen tot de joodse gemeenschap en de overige oorlogsslachtoffers en hun nabestaanden voelen zich niet gehoord. Dit wordt door hen als bijzonder pijnlijk ervaren.

De Max van Pelt stichting heeft over deze kwestie enkele vragen aan de burgemeester.

1. Is de burgemeester bereid afstand te nemen van de namenlijst in zijn huidige vorm?

2. Is de burgemeester bereid in het openbaar excuses te maken aan de vele niet- joodse oorlogsslachtoffers?

3. Is de burgemeester bereid om alle partijen om de tafel te brengen en de jarenlange problemen rond met museum samen op te lossen?

Met vriendelijke groet,

namens de Max van Pelt stichting,

Maarten-Jan Leentvaar

(Vicevoorzitter en secretaris)

Het Museum 1940-1945 in Dordrecht herdacht Hitlers soldaten notabene op 4 mei.

Voor veel Dordtenaren was dit de druppel die de emmer deed overlopen.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin